How can you improve your e-reputation?

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5 EFFECTIVE steps to BOOST your e-reputation

A pictorial illustration of e-reputation
Image created for our site

Les réseaux sociaux, tout en conférant une multitude d’opportunités, compromettent parfois la réputation en ligne de votre entreprise en l’absence d’une bonne gestion. Quelques fautes par-ci, par-là ou certains manques d’attention, entre autres, peuvent vous coûter cher. Alors, comment faire ? La gestion et l’amélioration de la e-réputation impliquent une surveillance attentive de chaque coin du web où les internautes laissent des commentaires ou des avis, mais attention… Ce n’est pas tout !!!

To achieve this effectively, find valuable advice in the 5 steps listed throughout this guide.

Step 1: Understanding e-reputation

First of all, e-reputation is defined by the perceptions and opinions of Internet users about your company, brand or person. It is the web's imagewhich includes the way they perceive you and then judge you, especially in relation to your professional activity.

L’écart entre l’image voulue et l’image perçue

You can define what you would like Internet users to think of you and your brand, but reality is reflected back to you by various factors, including :

  • Interactions ;
  • Comments ;
  • Reviews left by your customers and Internet users who follow you.

L’impact des avis clients

En cas de problèmes, les clients auront tendance à vous solliciter. À ce stade, votre réactivité va définir la perception qu’ils ont de vous. Avez-vous la capacité à gérer les soucis et les conflits ? Pouvez-vous les résoudre afin de satisfaire votre interlocuteur ?

Vos produits et services, la qualité de votre support, la façon dont vous gérez la relation client et la livraison, et bien d’autres aspects constituent les sujets les plus courants sur lesquels les internautes, notamment les clients, vont laisser des avis. C’est là que la e-réputation se joue, où le moindre faux pas peut avoir des conséquences coûteuses.

It's important to manage your community well, either by yourself if you know how, or by a professional, called a "Community Manager".

Understanding e-reputation in 2 minutes

Here's a video to help you quickly understand what e-reputation means and what you need to do to make it a positive one:

What is e-reputation? (definition, help, glossary, tutorial, explanation)

Step 2: Cultivate a remarkable online presence

It's important to have a diversified online presence and not limit yourself to a single platform for reviews and comments.

Be omnipresent

Social networks, blogs and partner sites help you develop your online presence.

You should also be aware that Internet users are currently using a variety of sites to search for businesses, including Yelp, TripAdvisor, TrustPilot and Google MyBusiness, among others. It's essential to check these platforms, even if you don't have an active account on them. Make sure the information is correct, respond to reviews, and deal with any problems.

Stand out on relevant platforms

Choose wisely the social networks on which to interact with your community. Before you do, make sure you understand the specifics of each platform: do you have the right resources to engage on a particular social network? Is it relevant to your business? Among the most popular in 2023 are :

  • Facebook
  • instagram
  • Twitter
  • TikTok

A Community Manager can help you choose the right platform to launch your service or product.

Get the word out about your image on the Internet

Maximize your online visibility through strategic collaborations, organizing interviews and partnerships, or writing guest articles.

Les interviews vous permettent d’humaniser votre marque et de partager votre histoire, vos valeurs et votre vision avec un public plus large.

Ensuite, dans le vaste univers d’Internet, la visibilité présente la clé ultime pour établir et renforcer sa présence et améliorer sa réputation. Un moyen efficace d’y parvenir est de s’associer à des partenaires influents « les influenceurs » ou des plateformes reconnues. Cela peut voua apporter de nouvelles audiences et vous aider à renforcer la confiance dans votre domaine.

Par ailleurs, écrire des articles en tant qu’invité sur des blogs ou des sites web respectés peut mettre votre marque comme une autorité dans votre secteur.

Step 3: Create relevant multimedia content

A pictorial illustration of e-reputation
Image provenant d’Interent

Get closer to your audience with videos and podcasts

Use popular formats to create a customer testimonials section. Videos and podcasts are highly recommended. Offer your community a platform to talk about your products, whether through an in-person visit or a video exchange. A commercial gesture can encourage such sharing.

In a professional context, a mutual exchange can take place, centered on a main topic such as customer relations. If you put forward authentic testimonials, you maximize your chances of attracting new customers.

Opt for quality visuals

On parle ici de représenter votre marque sur diverses plateformes dans un monde numérique saturé d’informations, d’où l’importance des visuels de haute qualité. Le premier contact entre les consommateurs et une marque se fait à travers les visuels. Ils ont le pouvoir de capter l’attention, d’évoquer des émotions et de transmettre un message en un instant.

Pour garantir une première impression est positive, que ce soit sur votre site web, les médias sociaux ou d’autres plateformes de marketing, des images bien conçues, nettes et surtout pertinentes sont requises. Cela renforce la crédibilité et le professionnalisme de votre entreprise.

Step 4: Optimize the website

Les éléments et la conception d’un site web peuvent influencer négativement la crédibilité d’une entreprise, tels que des publicités intrusives ou une navigation compliquée.

Focus on ergonomics

Solicit feedback and follow Google's protocols for optimal user experience. You can also examine competitor sites to identify areas for improvement on your website.

Make sure your site is mobile-friendly

De nos jours, une grande part des recherches et des interactions en ligne se fait via des smartphones et des tablettes. Ainsi, les entreprises doivent absolument s’assurer que leur site est mobile-friendly. Un site optimisé pour les mobiles rime avec une expérience utilisateur fluide : un desing adapté, une navigation intuitive et des temps de chargement réduits.

Manage ads

Un trop-plein de publicités et de pop-ups nuit forcément à l’expérience utilisateur. En effet, il est déconseillé de diffuser trop de publicités intrusives, surtout celles des concurrents. Pesez les bénéfices de chaque annonce par rapport aux ventes directes sur votre site.

Step 5: Monitoring and surveillance

La veille proactive présente une clé pour suivre ce qui se dit sur votre marque pour ainsi la protéger et anticiper d’éventuelles crises.

Use effective monitoring tools

Un commentaire ou une critique sur votre marque peut circuler à une vitesse fulgurante, avec de lourdes conséquences pour votre réputation en ligne. Afin de rester en phase avec ces dynamiques, nous vous conseillons d’utiliser des outils de surveillance qui scrutent Internet pour repérer ce qui se dit vis-à-vis de votre entreprise. En voici quelques exemples :

  • Feedly
  • Netvibes
  • Flipboard
  • Inoreader
  • Flusio

These tools alert you as soon as they detect a mention of your brand, enabling you to react quickly, address certain concerns, or defuse potentially harmful situations.

Encourage your customers to give their opinions and comments

A pictorial illustration of e-reputation
Image from the Internet

Having positive reviews helps counterbalance negative ones.

In France, people tend to deliberately leave negative reviews. So you need to actively encourage positive feedback, especially from your satisfied customers. You can do this by offering discounts, free products or services, while maintaining a mutually beneficial balance.

It also encourages commitment to your brand, without you having to buy Facebook comments, buy Instagram likes, or buy TikTok viewsamong others.

Respond to all reviews, without exception

It's essential to respond to all opinions, whether positive or negative.

Le fait d’accompagner un client mécontent peut transformer son avis négatif en un avis positif est nécessaire, car vous faites ainsi preuve d’authenticité et de réactivité.

En revanche, vous devez obligatoirement remercier les clients pour leurs avis positifs et le temps qu’ils ont consacré à laisser un retour.

Be transparent

To maintain a good e-reputation, it's important to handle criticism professionally and courteously. Avoid debates at all costs, because "the customer is king". Never be defensive. Sometimes, responding publicly is the best way to demonstrate your responsiveness and, above all, your ability to solve problems. Nevertheless, some situations may require a private conversation, so it's up to you to manage.

Anticipating and proactively responding to discussions around your brand helps you build trust with your customers by demonstrating your commitment to open and honest communication.

By following these tips, you'll have a more structured and comprehensive approach to managing and improving your e-reputation.

Besoin d’une campagne sur la e-reputation ?

Si vous avez envier d’améliorer votre e-reputation sans tricher et sans demander des faux avis. Nous pouvons vous aider, contact  :

  • alucare@alucare.fr

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